خمس و آثار آن

مربوط به درس اندیشه اسلامی استاد احمد قیوم زاده

خمس و آثار آن

مربوط به درس اندیشه اسلامی استاد احمد قیوم زاده

تقویت حکومت اسلامی‏

1 - تقویت حکومت اسلامی‏

وقتی خمس پرداخت می‏شود جمع کثیری از سادات از فقر نجات یافته و دستگاه‏های تبلیغاتی نیازی به بودجه دولتی پیدا نمی‏کنند، در نتیجه حکومت اسلامی تقویت می‏شود. به همین دلیل بعضی از فقها و مراجع، خمس را بودجه حکومت اسلامی قلمداد کرده‏اند.

2 - زمینه ساز عدالت اجتماعی‏

حکمت دیگر خمس و زکات، تعدیل ثروت و تأمین عدالت اجتماعی در بعد اقتصادی است. قرآن می‏فرماید: «ما افاء الله علی رسوله من اهل القُری فللّه و للرّسول و لذی القربی و الیتامی و المساکین و ابن السبیل کی لا یکون دولةً بین الاغنیاء منکم».(13) در این آیه، دلیل اختصاص فی‏ء به پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان، برای تعدیل ثروت است تا میان توان‏گران دست به دست نشود و زمینه عدالت اجتماعی فراهم گردد.

این آیه، شبیه آیه خمس است. شیعه بر این باور است که مقصود از یتیم، مسکین و ابن السبیل، اقربای رسول خداست، اما اهل سنّت به آن عمومیت داده و همه مردم را شامل می‏کنند. در هر صورت، این نوع تقسیم برای این است که اموال در دست عده معدودی در گردش نباشد، بلکه ثروت، توزیع و فراگیر شود.

یک حدیث جالب‏

روایتی از محمد بن سنان در این باره رسیده است که می‏گوید: در محضر مولایم امام هشتم در خراسان بودم، مأمون نیز حضور داشت. در همین هنگام به مأمون خبر دادند یکی از صوفی مسلک‏ها دزدی کرده است. مأمون دستور داد او را در مجلس حاضر کردند. مشاهده کرد این مرد در اثر سجده‏های طولانی پیشانی‏اش پینه بسته است. از وی پرسید: چگونه با این نشانه‏های خوبی که داری، مرتکب این عمل زشت شده‏ای؟ مرد صوفی گفت: به دلیل اضطرار دست به این عمل ناپسند زده‏ام، زیرا تو مرا از حقم که از خمس و فی‏ء می‏رسید محروم کرده‏ای. مأمون گفت: تو چه حقی در خمس و فی‏ء (انفال) داری؟ گفت: خداوند متعال خمس را بر شش قسم تقسیم کرده و فرموده است: «و اعلموا انما غنمتم من شی‏ء فان لله خمسه و للرسول ولذی القربی...»(14) و فی‏ء را نیز شش سهم قرار داده است: «ما افاء الله علی رسوله من اهل القری فلله و للرسول و لذی القربی و الیتامی و المساکین و ابن السبیل»(15) و من از در راه ماندگان و مسکین هستم، ولی به حقوقم دسترسی ندارم و این تو هستی که مرا از حقم محروم کرده‏ای. مأمون به امام هشتم عرض کرد: نظر شما چیست؟ امام پس از گفت و گوی مختصری در نهایت فرمودند: او از قرآن دلیل آورده است 

منبع:www.tebyan.net

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد